Ce posibilități de finanțare are la dispoziție un start-up pentru a porni la drum?

Fiecare angajat a visat cel puțin o dată, în timpul orelor de serviciu, să muncească pe cont propriu, să transforme ideea sa mult visată într-un business productiv și să scape de grija zilei de mâine.

Din păcate mulți nu au curaj. De ce? De multe ori din cauza lipsei de capital sau neasumarea riscului contractării unui credit pentru investiții care poate genera instabilitate și efecte nedorite asupra business-ului.

Ce înseamnă o finanțare

Finanțarea reprezintă procesul de asigurare a unor fonduri bănești necesare înființării sau dezvoltării unor activități ale unei întreprinderi, instituții sau ONG.

Care sunt cele mai folosite metode de finanțare?

Bani de acasă (bootstraping)

Atunci când vrei să îți deschizi o afacerea primul lucru la care te gândești e ca ai ceva bani pe care vrei să îi investești pentru a obține un anume profit.
Majoritatea antreprenorilor încep afacerea cu investirea banilor proprii sau bani de la familie și prieteni.

Creditele bancare

Creditele bancare sunt împrumuturi în bani având ca și finanțator instituțiile bancare. Creditele sunt oferite firmelor printr-un contract.

Există mai multe tipuri de credite:

  • credite de investiții – pentru achiziționarea de teren, clădire, echipamente, utilaje
  • linii de credit – pentru susținerea activităților și necesităților curente ale firmei
  • fondurile de garantare – în domeniul asigurărilor

Principalul dezavantaj al acestui tip de finanțare este că pentru orice tip de finanțare bancară, în timp (în 1, 5, 10, 30 ani) clientul va ajunge să achite în plus o sumă cuprinsă între 25% (în cel mai bun caz) și până la 100% față de creditul contractat. Se ajunge în această situație pentru ca banca trebuie să obțină profit din această afacere.

Fondurile de stat

Liniile de finanțare disponibile din fonduri naționale sunt derulate anual prin intermediul Agenției pentru Implementarea Proiectelor și Programelor pentru IMM-uri.

Bugetul pentru anul 2016 a fost de aproximativ 160 de milioane de lei, sumă alocată prin intermediul mai multor programe de finanțare a afacerilor mici și mijlocii.

Liniile de finanțare disponibile și în anul 2017 vor fi:

  1. Programul SRL-D (20.000 EURO, 50% contribuția beneficiarului)
  2. Programul START (120.000 LEI, 10% contribuția beneficiarului)
  3. Programul COMERȚ (135.000 LEI, 10% contribuția beneficiarului)
  4. Programul FEMEIA MANAGER (50.000 LEI, 10% contribuția beneficiarului)
  5. Programul de INDUSTRIALIZARE (300.000 LEI, 10% contribuția beneficiarului)
  6. Programul pentru înființarea ÎNTREPRINDERILOR MICI ȘI MIJLOCII în mediul rural (125.000 LEI, 10% contribuția beneficiarului)

Fondurile europene

Începând cu 2007 românii au la dispoziție fonduri europene nerambursabile.
Întreprinderile aflate la început de drum, care promit să aducă pe piață produse/servicii noi sau substanțial îmbunătățite față de cele existente, pot beneficia de aceste finanțari europene.

Principalul avantaj al fondurilor europene este că reprezintă o sursă de finanţare nerambursabilă.

Aceste fonduri pot fi accesate inclusiv de start-up-urile care derulează afaceri mici şi foarte mici, chiar dacă sunt conduse de antreprenori fără experienţă în mediul de business.

Spre deosebire de bănci, care cer garanţie din partea celui care solicită un credit, fondurile europene nu impun aceeaşi obligativitate.

Este important de reținut faptul că în perioada 2014 – 2020, România beneficiază de fonduri europene în valoare de aproximativ 43 miliarde de euro, din care peste 20 miliarde de euro sunt alocate la nivelul programelor operaționale care finanțează start-up-uri:

  • Programul Operational Regional: 6,7 mld. Euro
  • Programul Operational Capital Uman: 4,22 mld. Euro
  • Programul Operational Competitivitate: 1,33 mld. Euro
  • Programul National pentru Dezvoltare Rurala: 8 mld. Euro
  • Programul Operational Pescuit: 0,17 mld. euro.

Așadar, Uniunea Europeană împreună cu Guvernul României au creat premisele favorabile dezvoltării afacerilor noi în țara noastră, astfel că nu ne rămâne decât să identificăm acea idee inovatoare de afaceri și să îndraznim să credem în forțele proprii!

Fondurile cu capital privat

Debutanții în lumea afacerilor mai au, de asemenea, la îndemână instrumente financiare provenite de la finanțatori privați care aleg să investească în alte companii, în schimbul unor avantaje obținute, desigur.
Cum funcționează? În schimbul banilor luați de la investitori va trebui să dai un anume procent din firmă, proporțional cu suma de bani investită în afacerea ta.

În prezent există mai multe tipuri de finanțări:

  1. Business Angel – persoane care aleg să investească din fondurile proprii în afaceri care au potențial de succes mare
  2. Private Equity Firm – firme care preiau companii private pentru a le face mai profitabile și ulterior pentru a le vinde
  3. Private Investor – persoană care investește într-o afacere cu intenția de a face profit, din plasarea inițială de capital.
  4. Business Lenders – entitate care acordă sume mici de bani pentru activităţi curente ori pentru achiziţii de echipamente şi noi tehnologii
  5. Venture Capital – sunt companii ce investesc banii unui fond de investiții. Fondul de investiții este alcătuit din mai mulți investitori persoane fizice sau juridice.

Finanțare din partea comunității (crowdfunding)

Crowdfunding-ul este o sursă de finanțare prea puțin folosită în România. Totuși, în Uniunea Europeana, această formă de finanțarea adus 4.2 miliarde de euro unor oameni de afaceri și altor dezvoltatori de proiecte, în anul 2015.

Acest tip de finanțare este una participativă, prin care firmele mici și mijlocii (IMM) pot strânge bani de la populație, de obicei pe platforme online.

Există mai multe tipuri de crowdfunding:

  1. Crowdfunding bazat pe investiții – companiile emit acțiuni către publicul larg, care devine investitor
  2. Crowdfunding bazat pe creditare – companiile sau persoanele fizice încearcă să obțină fonduri de la public sub forma unui acord de împrumut
  3. Crowdfunding bazat pe tranzacționarea de facturi – firmele vând facturi neachitate sau creanțe, în mod individual sau într-un pachet, către un bazin de investitori
  4. Crowdfunding bazat pe recompensă – publicul larg donează bani unui proiect sau unei afaceri și primește în schimb o recompensă non-financiară, cum ar fi bunuri sau servicii
  5. Crowdfunding bazat pe donație – lumea donează bani într-un proiect cu scopuri caritabile

În articolele viitoare vom reveni cu modalități concrete prin care poți accesa astfel de fonduri și vom oferi suport pentru acest lucru.