Ce înseamnă să îți înființezi o firmă?

Hai să începem cu ce este o firmă și de ce ai vrea să-ți înființezi firmă.

O firmă este un mod de organizare legală prin care se pot desfășura activități comerciale, urmate de plata unor taxe și impozite către stat.

Cu alte cuvinte, dacă faci bani de pe urma unor activități pe care le desfășori în mod liber, nu ca angajat, trebuie neaparat să îți înființezi o firmă pentru a lucra legal. Vei vedea mai jos de ce e important să platești taxe la stat, din banii pe care îi câștigi.

Componentele unei firme sunt:

1. Denumire – orice firmă trebuie să aibă un nume
2. Persoane – în funcție de firmă se vor numi: asociați, administratori, acționari, titulari etc.
3. Capital social – o sumă de bani (minim 200 lei) care se depun în bancă pentru începerea activității firmei
4. Sedii – orice firmă trebuie să aibă cel puțin un sediu
5. Activități – ce activități vei desfășura cu firma

Tipuri de firme

Cele mai cunoscute tipuri de firme sunt:

  • PFA – Persoană fizică autorizată
  • II – Întreprindere individuală
  • IF – Întreprindere familială
  • SRL– Societate cu răspundere limitată
  • SRL-D – Societate cu răspundere limitată – debutant
  • SA – Societate pe acțiuni
  • ONG, Asociații și Fundații – oganizații non-profit

Pentru a deschide o firmă și a lucra legal cu ea trebuie să parcurgi urmatoarele etape:

1. Înființarea firmei

Pentru înființarea firmei trebuie mai întâi să îți rezervi o denumire la instituția statului numită Registrul Comerțului.
Dupa ce știi exact cum se va numi firma ai nevoie de un dosar de înființare care trebuie depus la Registrul Comerțului.

Acest dosar poate conține, după caz, între 10 și 100 de pagini de acte și formulare cu privire la fiecare componentă a firmei:

  • Documente pentru denumirea firmei
  • Documente pentru persoanele din firmă
  • Documente pentru capitalul social
  • Documente pentru sediile firmei
  • Documente pentru activitățile firmei
  • Alte documente necesare la înființare

Actele trebuie puse într-un dosar cu șină, într-o ordine bine stabilită.

Dosarul cu șină face parte din tradiția birocrației românești, iar această tradiție continuă și în zilele noastre.

Consultanta in vederea infintarii unei firme la 0720655553

După 2 zile din momentul în care ai depus dosarul la Registrul Comerțului ți se eliberează actele firmei.

Actele firmei sunt:

– Certificatul de înregistrare (certificatul albastru)

– Certificatele constatatoare de autorizare – pe acestea se scriu codurile CAEN pe care le-ai autorizat. Se eliberează câte un constatator pentru fiecare sediu, și unul pentru activități autorizate în afara sediilor (la terți)

Felicitări, în acest moment ai firma înființată, dar mai e o etapă până să poți lucra legal cu firma.

2. Înregistrarea Fiscală

După ce ai ridicat actele firmei trebuie în maxim 15 zile să te prezinți la Finanțe (ANAF) pentru a te înregistra fiscal.

Îți recomandăm să iei legătura cu un contabil pentru înregistrarea fiscală.

La SRL sau SRL-D ai nevoie de un contabil să îți țină contabilitatea. La PFA sau II te poți descurca și fără contabil, dar poți merge la unul să te informezi, înainte să mergi la ANAF.

Înregistrarea fiscală însemnă ca anunți statul că firma funcționează și că vei plăti taxe și impozite la stat. În funcție de tipul de firmă pe care îl vei avea, vei plati taxele lunar sau trimestrial (la 3 luni).

Din acest moment vei lucra legal cu firma.

De ce e important să plătești taxe la stat?

Pentru a înțelege de ce legea te obligă să plătești taxe și impozite, îți dau câteva exemple:
– impozit pe venit sau pe profit – sunt bani care vor intra la bugetul de stat, iar din aceștia o parte merg pentru dezvoltarea economiei, construcția de drumuri, instituții de învățămant, salariile profesorilor și altele, bani de care la un moment dat vei beneficia şi tu.
– contribuții pentru asigurări sociale de stat (CAS) – sunt bani care vor merge pentru pensii
– contribuții pentru asigurări sociale de sănătate (CASS) – sunt bani care vor mege pentru spitale, salariile medicilor, medicamente, internarea bolnavilor. Prin plata CASS nu vei plăti seriviciile medicale, dacă vei avea nevoie de ele.
– contribuții pentru șomaj – din acești bani se achită îndemnizațiile de șomaj pentru cei care vor ajunge în această situație

După cum vezi, fiecare impozit sau taxă pe care o plătești este necesară pentru dezvoltarea societății în care trăiești. Aceşti bani, în mod indirect, mai devreme sau mai târziu se vor întoarce tot la tine ca persoană fizică, dar sub o altă formă.

3. Alte aspecte de care trebuie să ții cont după înființare

  • Avize și autorizații
  • Casă de marcat
  • Impozit pe sediu

În articolele următoare vei afla mult mai multe despre firme şi despre diferite activități pe care poți alege să le desfășori.

Consultanta in vederea infintarii unei firme la 0720655553