Autorizații, acorduri, avize și certificate pentru activitățile desfășurate cu firma

Pentru a putea desfășura legal o activitate cu firma, acea activitate (cod CAEN) trebuie să îndeplinească următoarele condiții:

  1. Să fie în obiectul de activitate al firmei
  2. Să fie autorizată la un sediu sau la terți (în afara sediilor, online)

1. Obiectul de activitate al firmei

Conține activitățile pe care firma le poate desfășura.
Este împărțit în:

  • Obiect principal: 1 singur cod CAEN, din care estimezi că vei obține profitul cel mai mare din firmă
  • Obiect secundar: poate conține mai multe coduri CAEN. Poți oricând autoriza oricare dintre aceste coduri. Pentru codurile CAEN din secundar se presupune că vei obține profit mai mic decât din obiectul principal.

La SRL, SRL-D si SA aceste activități sunt cuprinse în Actul constitutiv.
Ca să poți desfășura aceste activități este absolut necesar să le autorizezi pe firmă.

2. Autorizarea unei activități pe firmă

Autorizarea unei activități înseamnă acordul pe care ți-l dau anumite autorități pentru a putea desfășura o activitate.
Vei depune la Registrul Comerțului o Declarație de autorizare (Declarația Model 2 sau 3).
Această declarație de autorizare va fi trimisă de Registrul Comerțului spre 4 autorități:

  • DSP (Direcția de Sănătate Publică) – fostul SANEPID
  • DSV (Direcția Sanitar Veterinară)
  • AFM (Administrația Fondului pentru Mediu)
  • ITM (Inspectoratul Teritorial de Muncă)

Aceste autorități, după ce iau la cunoştinţă despre activitatea autorizată pe firmă, pot efectua controale la locul desfăşurării activităţii respective.
De la Registrul Comertului primeşti Certificatul constatator de autorizare.


Clasificarea autorizațiilor și avizelor

După înființarea firmei, în funcție de activitățile autorizate e posibil să mai ai nevoie de următoarele avize, acorduri, autorizații, certificate:

a) Autorizația și acordul de funcționare de la primarie

După înființarea firmei sau după autorizarea unei noi activități, dacă acea activitate o vei desfășura la unul dintre sediile firmei sau la vreun punct de lucru, vei avea nevoie de autorizaţia şi acordul de funcţionare, pentru care trebuie să mergi la Primărie.

Autorizația de funcționare



Acordul de funcţionare – pentru acordul de funcționare va trebui să indici intervalul orar între care vei desfăşura activitatea.



Aceste documente NU sunt necesare dacă desfășori activitatea în afara sediilor (la terți, la clienți, pe internet, în piețe, târguri etc).

b) Autorizaţia sanitară și autorizația sanitar-veterinară

Dacă comercializezi produse alimentare (în magazine alimentare sau unităţi de alimentaţie publică) ai nevoie de autorizaţie de la DSP (SANEPID) dar şi de la DSV (pentru produsele de origine animală: carne, lapte, ouă şi preparate obţinute din acestea)

Autorizația sanitară (de la DSP)



Autorizaţia sanitar-veterinară (de la DSV)



c) Avizul de mediu

Autorizaţie separată de la mediu se obţine de la AFM doar pentru anumite activităţi, care prin desfăşurarea lor au un impact semnificativ asupra mediului (de exemplu: vopsitoria într-un atelier auto, tăierea şi rindeluirea lemnului, producţia de produse chimice, etc)

d) Autorizaţia PSI (Prevenirea şi Stingerea Incendiilor)

Autorizaţie separată de la PSI se obţine doar pentru anumite activităţi (producţie în fabrici, comercializare în mall-uri, cluburi, restaurante, depozite, hoteluri, etc. care se desfăşoară pe suprafeţe mari și care presupun un număr de angajaţi şi un flux de personal şi clientelă mare.


e) Autorizaţie de funcţionare de la Protecţia Muncii pentru respectarea disciplinei în muncă

Această autorizație eliberată de ITM, este necesară pentru unitățile de producție cu mai mulți angajați și cu condiții de muncă care necesită o anumită securitate în muncă.

f) Avizele necesare pentru difuzarea de muzică şi amplasarea unei reclame luminoase

Aceaste avize sunt necesare doar dacă în unitate se difuzează muzică (în cafenele, baruri, restaurante, etc.).
Avizul pentru difuzarea de muzică se obține de la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), iar pentru amplasarea unei reclame luminoase este necesar aviz de la Primărie

g) Certificat de clasificare în domeniul hotelier și turistic

Dacă desfăşori activitate hotelieră sau cazare în pensiuni, case de vacanţă etc. trebuie să obţii de la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP) certificatul privind clasificarea acestor activităţi pe ★(stele) la hoteluri şi ✿ (margarete) la pensiuni și case de vacanţă.

Certificat de clasificare hotel ★



Certificat de clasificare pentru pensiuni
și case de vacanță ✿



h) Analize medicale la zi

Personalul care lucrează în magazinele alimentare sau unităţile de alimentaţie publică trebuie să aibă analizele medicale la zi şi sunt obligaţi să se prezinte la controlul medical periodic.
Obligatoriu, în fiecare unitate comercială se va ţine evidenţa rezultatelor de la controlul periodic efectuat de lucrătorii din comerţ sau alimentaţie publică.

În acest articol ți-am arătat care sunt autorizațiile de care ai putea avea nevoie pentru a desfășura o activitate cu firma, de unde le poți obține și cum arată ele
Avem convingerea că informțiile furnizate o sa îți fie de folos, pentru ca activitatea pe care o vei desfășura să fie conform legii și să nu îți creeze probleme de nici un fel.

Consultanta in vederea infintarii unei firme la 0720655553